Főoldal / A színek hatása mindennapjainkban

A színek hatása mindennapjainkban

2020. 04. 19. | Szakmai blog

A színek minden nap hatást gyakorolnak ránk: befolyásolják az érzéseinket, a viselkedésünket másokkal és magunkkal szemben, illetve azt is, hogy mennyire tudunk koncentrálni egy feladatra.
A színek hatását vizsgáló tudomány már legalább 200 éves. Körülbelül ekkor jelent meg az író és természettudós Johann Wolfgang von Goethe nagy hatású műve a színek pszichológiájáról.

Napjainkban a pszichológusok és a kutatók között nem teljes az egyetértés abban a tekintetben, hogy a színek pontosan milyen hatással vannak ránk, de közülük csak kevesen kételkednek abban, hogy a színek jelentősen befolyásolják az érzéseinket és a viselkedésünket.

A színek tudományával foglalkozó legtöbb kutató szerint a színérzékelés központja az úgynevezett limbikus agy, vagyis az agyunk legprimitívebb része. Ez azt jelenti, hogy a színek megtapasztalása szorosan kapcsolódik az érzéseinkhez és a tudatalattinkhoz.

Kék
A kék szín szinte minden esetben pozitív üzenettel bír. Ha meg kéne határozni, hogy mit is szimbolizál a kék szín, akkor azt mondhatnánk, hogy nyugalmat, biztonságot, bölcsességet, szabadságot, igazságot és reményt szimbolizálja. Nem véletlen, hogy a multinacionális cégek java része előszeretettel alkalmazza a kék különböző árnyalatait. A kék szín dolgozóink motiválása céljából is egy hasznos eszköznek bizonyulhat: kék környezetben az emberek motiváltabbá válnak, nő a hatékonyságuk és a teherbírásuk.

Piros
A piros az erő, a szenvedély, az energia, a vágyak és a dominancia színe. A piros szinte minden esetben feltűnést kelt, így nem véletlen, hogy a reklámokban figyelem felkeltés céljából gyakran használják a piros árnyalatait. Weboldalakon is sűrűn belefuthatunk a piros színbe, főleg különböző gombok és képek esetében, hiszen ez a szín a tökéletes választás a kiemelésükre. A piros szín önbizalmat sugároz, és tudat alatt azok az emberek is magabiztosabbá válnak, akik éppen piros ruhát viselnek.

Fekete
A fekete a szigor, a gyűlölet, a formalitás és az elegancia színe. Számtalan luxusmárka logójában is a fekete szín dominál a prémiumérzet és az elegancia megteremtése céljából. A fekete egyfajta tekintélyt sugall, szinte már tiszteletreméltónak érződik. Kifejezetten jó párosítás lehet a fehérrel akár márkák, akár reklámok esetében is. (Egyébként több kutató szerint a fekete nem is számít színnek, hiszen a fekete elvileg a fény “hiányából” ered).

Fehér
A fehér a kékhez hasonlóan pozitív jelentéssel bír, általában az őszinteséget, a jóságot, egyszerűséget és letisztultságot képviseli. A tökéletesség színének tartjuk. A fehér az egészség színe is egyben, így nem véletlen, hogy az egészségügyi termékek jelentős része fehér csomagolásban pompázik. A fehér a feketéhez hasonlóan eleganciát sugall. Érdemes még kiemelni, hogy a fehér szín általában optikailag mindent felnagyít, míg a fekete dolgok általában kisebbnek hatnak az ember szemében.

Sárga
A sárga a kreativitás, az energikusság az életkedv és az erő színe. Feketével kombinálva a kontraszt miatt komoly figyelemfelkeltő erővel bír, így ez a kombináció különösen kedvelt a marketingszakemberek körében.

Szürke
A kompromisszumok, az egyszerűség, az egyhangúság és a melankólia színe, de ezek mellett megfontoltságot, komolyságot és érettséget is sugall. Általában bizalmat kelt az emberekben. A kék mellett a szürke is serkentő hatással van az emberekre, így több irodában is megjelenhet domináló színként. Nem minősül túl feltűnő színnek.

Zöld
A természet, a nyugalom, a növekedés, a harmónia és a kényelem színe a zöld. A zöld a legkönnyebben érzékelhető szín az emberi szem számára. A pénzügyi szektor cégei előszeretettel alkalmazzák a zöldet, hiszen kiegyensúlyozottságra utal.

Küldjön üzenetet

Amennyiben kérdése merül fel termékeinkkel, vagy szolgáltatásainkkal kapcsolatban, küldjön nekünk üzetetet.

7 + 12 =

Biztonság felsőfokon a Xerox nyomtatókban

Biztonság felsőfokon a Xerox nyomtatókban

A vállalatok rengeteg pénzt vesztenek az illetéktelen, rosszindulatú számítógépes behatolások miatt. A Ponemon Intézet értékelése alapján elég aggasztó a helyzet. A szervezet szakemberei úgy látják,...

Nyomtatott “kódok”

Nyomtatott “kódok”

Egy jó nagyítóval és egy kék fényt kibocsátó lámpájával könnyen felfedezhetők azok a jelzések, amelyekkel a lézerprintergyártók egy titkos alku értelmében megjelölik a nyomtatóból kikerülő papírt....

Fénymásolás magyar módra

Fénymásolás magyar módra

A fénymásolás mint sok más találmány esetében, erről is elmondható, hogy magyar tudóshoz kapcsolódik. Selényi Pál fizikusprofesszor ugyanis az 1920-as, 30-as években dolgozott ki egy olyan eljárást,...

Termékeink

error: A tartalom kijelölése nem engedélyezett !!
preloader